Islam Makin Berkembang...

Islam Di Perancis

Kajian yang dilaksanakan Kementerian Dalam Negeri Negara Perancis menyimpulkan, bahawa perkembangan agama Islam di Prancis sangat pesat. Agama Islam menjadi urutan ke dua setelah agama Nasrani.Lebih lanjut kajian itu menyatakan, bahawa lebih dari 3600 warga Negara Prancis masuk Islam setiap tahunnya. Penganut agama ini paling taat terhadap undang-undang yang ada. Kejahatan yang dilakukan umat muslim sangat minimum.

Sebagaimana juga umat Islam sangat disiplin terhadap pelaksanaan ajaran Islam, seperti solat, puasa, dan tidak mengkonsumsi khamer.Lebih dari 60% umat Islam di Perancis tidak mengkonsumsi khamer selamnya, meskipun hanya sekali dalam hidupnya. 55% dari mereka akan menunaikan ibadah haji tahun depan.Kajian ini menutup pernyataannya, bahawa majoriti pemuda muslim di negara yang terkenal dengan menara Eifelnya ini sangat komitmen terhadap agamanya. Faktor inilah yang menjadikan Islam berkembang sangat pesat di Perancis.

Kajian ini sesuai dengan hasil survey yang dirilis oleh Sekolah Tinggi Negeri Program Survey dan Kajian Ekonomi di Perancis tahun 2005, bahwa jumlah anak yang lahir dan diberi nama seperti nama Rasulullah saw. –Muhammad- sebanyak lima puluh tiga ribu tiga ratus tujuh puluh tujuh (53 377) orang.Sejarah mencatat penamaan Muhammad melonjak tajam selama lima puluh tahun belakangan ini, padahal belum pernah tercatat secara rasmi kelahiran orang Perancis sebelum Tahun 1925 dengan nama Muhammad.

Pada Tahun 1926 berdiri Masjid Agung Perancis, semenjak itu tertulis secara administrasi formal nama anak pertama yang lahir dan diberi nama Muhammad.Dalam survey itu juga disebutkan bahawa tersebarnya penamaan Muhammad, juga nama-nama religius atau nama yang ada kaitannya dengan momentum sejarah terhadap anak-anak mereka, sangat erat kaitannya dengan tersebarnya kegiatan-kegiatan keagamaan yang dilihat dan diikuti oleh minoritas muslim di Barat sejak akhir tahun enam puluhan.

Islam Di Itali

Menteri Dalam Negeri Itali telah mengumumkan pada tanggal 8 April lalu, bahawa jumlah penduduk yang menganut agama Islam sampai sekarang ini berjumlah dua juta orang.Padahal pada tahun 2001 baru berjumlah satu 'point' enam juta orang. Dalam rentang waktu tujuh tahun itu pertumbuhan umat Islam di sini mencapai empat ratus ribu orang. Tabloit “The Guardian” bahawa angka terbaru dari jumlah umat Islam membuktikan secara nyata bahawa Islam sangat berpengaruh di Itali. Islam menjadi agama kedua yang di anut penduduk Itali setelah agama Nasrani. Jumlah umat Islam di Italia mencapai tiga 'point' tiga persen (3,3%) dari jumlah keseluruhan jumlah penduduk Itali. Masih menurut tabloid ini, bahawa Islam menjadi agama yang paling cepat pertumbuhannya di negara Itali.

(it/ut)www.dakwatuna.com

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Islam Makin Berkembang..."