Apa Khabar Iman Anda??

Glitter Words




Pernahkah sahabat anda bertanya mengenai iman anda setiap hari?? Atau setiap kali kamu berjumpa?? Jarang sekalikan. Jika kita lihat remaja masa kini..setiap kali berjumpa..ada saja perkara yang dibincangkan. Tapi pernahkah kawan-kawan kita bertanya mengenai iman kita?? Adakah hari ini iman kita berada dalam keadaan sihat sejahtera??

Kita selalu inginkan yang terbaik untuk diri kita. Kita sentiasa ingin mengejar pahala yang akan memberatkan timbangan kita semasa dihisab kelak. Iman merupakan satu benda yang tidak dapat dilihat..namun kekuatan dan kelemahannya dapat dilihat. Orang selau kata..don't judge a book by its cover. Tapi bagi pendapat saya, luaran itu menggambarkan siapa sebenarnya diri kita. Yang dimaksudkan luaran itu bukan dari segi fizikal kita, tapi dari aspek akhlak dan sahsiah kita.

Setiap perkara mesti dilakukan secara istiqamah. Macam tu juga dengan iman kita. Kita seharusnya memperbaharui iman kita dengan istiqamahnya..bukan kalau ingat buat..kalau lupa tinggal. Kita seharusnya istiqamah memperbaharui iman seperti mana kita menjaga sesuatu yang kita sayang. Contohnya, bagi ibu-ibu yang suka berkebun..pokok-pokok yang dihadapan rumah kelihatan hijau menawan..tenang rasanya apabila melihat. Macam tu jugalah dengan iman kita. Jika dipelihara dan dibaja dengan baik..maka iman kita menjadi lebih baik.

Jagalah iman seperti benda yang kita sayangi. Untuk menjaganya cukup payah..namun segala keringat yang dicurahkan untuk menjaga iman kita akan memberi jaminan kepada kita untuk tidak hanyut dalam arus keduniaan dan sentiasa dibawah keredhaan-Nya. Amalkanlah sifat untuk selalu bertanya khabar..khabar bukan sebarang khabar..tapi khabar mengenai iman. Bukan susah untuk bertanya khabar. Jadi..muhasabah balik..bagaimana iman anda hari nie??!

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Apa Khabar Iman Anda??"